بحران هرمز نشانگر ضرورت رفع آسیبپذیریهای انرژی در جنوبشرق آسیا
گزارش جدید IEA که در قالب Southeast Asia Energy Outlook 2026 منتشر شد، تأکید میکند که قطعوتصمیمات جریان نفت و گاز از تنگه هرمز، خطرات ساختاری عمدهای برای سیستم انرژی جنوبشرق آسیا برملا ساخته است و نیاز به اقدامات جسورانه برای تقویت امنیت و مقرونبهصرفهگی انرژی در این منطقه افزایش یافته.
این گزارش نشان میدهد که 60٪ واردات نفت خام جنوبشرق آسیا از خاورمیانه میآید و تقریباً نیمی از محصولات پتروشیمی و گاز مایع مصرفی در منطقه نیز منبع آن است؛ در نتیجه بسته شدن موقت مسیرهای حملونقل در هرمز منجر به کمبودهای جدی در مواد اولیه پتروشیمی، محصولات شیمیایی و گاز مایع خانگی شده است.
براساس پیشبینیها، صورتحساب واردات انرژی منطقه در سال جاری به 160 میلیارد دلار میرسد و ممکن است تا میانه قرن به حدود 400 میلیارد دلار (5٪ از تولید ناخالص داخلی) افزایش یابد؛ لذا لزومی است که به سمت تنوعسازی منبع انرژی، گسترش تجدیدپذیرها، کارایی انرژی و همکاریهای منطقهای پیشروند.
نکات کلیدی
- خرابی مسیرهای نفت و گاز در تنگه هرمز خطرات ساختاری جدی برای امنیت انرژی جنوبشرق آسیا را آشکار کرد.
- واردات نفت خاورمیانه 60٪ کل واردات نفت این منطقه را تشکیل میدهد و کمبودهای پتروشیمی و LPG را به دنبال داشته است.
- سال 2026 صورتحساب واردات انرژی به 160 میلیارد دلار میرسد و ممکن است تا 2050 به 400 میلیارد دلار برسد؛ نیاز به تنوعسازی منابع و همکاریهای منطقهای ضروری است.
منبع خبر: iea_org
#امنیت_انرژی #جنوب_شرق_آسیا #بحران_هرمز

دیدگاهتان را بنویسید