شتابگرفتن برقزایی راهی برای تقویت امنیت انرژی در جنوبشرق آسیا
تقاضای انرژی در جنوبشرق آسیا به دلیل رشد اقتصادی، صنعتیسازی و شهرنشینی به سرعت در حال افزایش است؛ از سال ۲۰۱۵ تا کنون کل تقاضای انرژی حدود ۴۰ درصد و تقاضای برق دو برابر این مقدار رشد کرده است. با اینحال، سوختهای فسیلی همچنان بیش از ۷۰ درصد از رشد تقاضای انرژی را پوشش میدهند و نفت نزدیک به نیمی از کل مصرف انرژی را تشکیل میدهد.
اعتماد زیاد منطقه به واردات سوختهای فسیلی، بهویژه نفت و گاز طبیعی از خاورمیانه، خطرات امنیتی مانند نوسانات قیمتی و اختلالات عرضه را افزایش میدهد؛ پیشبینیها نشان میدهد تا سال ۲۰۳۵ واردات نفت به حدود ۸۰ درصد و گاز طبیعی به یکسوم تقاضا خواهد رسید.
برقزایی میتواند با استفاده از فناوریهای الکتریکی کارآمد (موتورهای الکتریکی، پمپهای حرارتی، وسایل نقلیه الکتریکی) و تولید برق از منابع داخلی کمانتشار، وابستگی به سوختهای وارداتی را کاهش دهد؛ اما برای تحقق این هدف نیاز به سیاستگذاری قوی، زیرساختهای شبکه، تسهیل مالی و هماهنگی منطقهای وجود دارد.
نکات کلیدی
- تا ۲۰۲۵ برق ۲۳٪ از مصرف نهایی انرژی منطقه را تشکیل میدهد؛ در برخی کشورها این سهم تا ۳۰٪ رسیده است.
- فروش وسایل نقلیه الکتریکی در ۲۰۲۵ تقریباً ۲۰٪ از کل فروش خودروها را به خود اختصاص داد و در ویتنام ۴۱٪ و سنگاپور ۴۰٪ است.
- در مسیر سیاستهای فعلی، سهم برق از مصرف نهایی تا ۲۰۵۰ تنها ۳۳٪ خواهد شد، در حالی که با سیاستهای بلندپروازانه میتوان این سهم را به ۵۰٪ تا ۲۰۵۰ ارتقا داد.
منبع خبر: iea_org
#برق_زایی #امنیت_انرژی #جنوب_شرق_آسیا #پایدار_سازی #تحلیل_انرژی

دیدگاهتان را بنویسید